Kinderen

Van nature uit ontwikkelen kinderen zich heel snel in de eerste levensjaren, echter elk kind doet dit op zijn eigen tempo. Soms ervaart een kind moeilijkheden tijdens de motorische ontwikkeling, waarbij een psychomotorische ondersteuning zeker aangewezen wordt. De motorische ontwikkeling en het bewegen hangen heel nauw samen met het latere leren lezen, schrijven en rekenen.

Binnen de psychomotoriek gaan we na waar het onderliggende probleem zich situeert en stellen we een gepast therapieplan op.

Psychomotoriek voor kinderen

  • Mijn kind heeft moeite met schrijven
  • Mijn kind heeft moeite met knippen
  • Mijn kind heeft moeite met zelfstandig kleden of eten
  • Mijn kind blijft twijfelen tussen links en rechts
  • Mijn kind heeft moeite met een goede werkhouding
  • Mijn kind vindt groot motorische oefeningen moeilijk
  • Mijn kind heeft moeite met veters strikken
  • Mijn kind kan moeilijk plannen
  • Mijn kind heeft het moeilijk in de klas met rekenen
  • Mijn kind heeft moeite om het evenwicht te bewaren
  • Mijn kind zijn/haar coördinatie verloopt moeizaam
  • Mijn kind vindt puzzelen en blokconstructies moeilijk

Aanbod binnen psychomotoriek

  • Fijne motoriek
  • Schrijfmotoriek
  • Grote motoriek
  • Lateralisatie (ontwikkelen van een voorkeurszijde links-rechts)
  • Ruimtelijke oriëntatie en structuratie
  • Coördinatie op fijn en groot motorisch vlak
  • Visueel - ruimtelijke therapie
  • Leren leren
  • Leren plannen en organiseren
  • ADL: zelfstandig dagelijkse handelingen leren uitvoeren
  • Reflexintegratie en impulscontrole

Specialisaties

Er wordt individuele rekentherapie aangeboden voor kinderen met rekenmoeilijkheden en dyscalculie.
Typ 10 is een specifiek typprogramma dat éénzelfde doelstelling als de standaard typprogramma’s blijft nastreven, namelijk kinderen blind en vlot leren typen.
Het verschilt met een standaard typprogramma doordat het verschillende leerkanalen (visuele, auditieve, tactiele, geheugen, voorstellingsvermogen…) aanspreekt om de toetsen aan te leren en te automatiseren. De aanpak steunt op speelse en kindvriendelijke oefeningen en minder op druk en tempo.

Typ 10 is ontwikkeld voor kinderen die het moeilijker hebben op motorisch vlak, kinderen met fijn motorische problemen, DCD. Ook kinderen met ASS en automatisatieproblemen hebben veel baat bij dit specifieke typprogramma.
Dit typprogramma is ontwikkeld voor kinderen vanaf 9 jaar (3de leerjaar). Na 10 lessen van 1 uur kunnen de kinderen de toetsen en letters blind typen. Het tempo van het typen is afhankelijk van het oefenen thuis na het aanbrengen van de letters binnen de les. Ook dit wordt op een speelse en functionele wijze ingeoefend, zoals bijvoorbeeld het huiswerk doormailen, chatten…

Ik werk sedert 11 jaar met kinderen met autisme en blijf me ook steeds bijscholen binnen deze problematiek om mijn expertise verder te onderbouwen.

Wat kan ik als auti-coach aanbieden:
  • Het ondersteunen en begeleiden van het kind en/of jongere met autisme
  • Het ondersteunen en begeleiden van de familie en omgeving van het kind en / of jongere met autisme
  • Pyscho-educatie: autisme verduidelijken naar het kind en/of jongere met autisme toe als naar de familie
  • Oplossingsgericht werken bij hulpvragen van kind en / jongere, van het gezin, van school
  • Stimuleren van sociale en communicatieve vaardigheden, perspectiefneming
  • Stimuleren in zelfredzaamheid en zelfstandigheid, leren plannen en organiseren
  • Begeleiden in het zoeken naar een juiste hobby op maat, een goede vrije tijdsinvulling
Samen met u en uw kind gaan we op zoek naar het juiste hulpmiddel om de zelfredzaamheid van uw kind te optimaliseren.